Joined: Tue Dec 12, 2006 7:32 pm Posts: 521 Location: Aarhus N
Jeg har modtaget følgende oplæg, som jeg har lovet at reklamere for:
Acceleratormassespektrometri af 14C og stabile isotoper afslører nyt om fortid og nutid
Lektor Jan Heinemeier Centerleder, AMS 14C Dateringscenteret Institut for Fysik og Astronomi, AU
Tid: torsdag den 15. april 2010 kl. 16.30 Sted: Fysisk Auditorium, Fysisk Institut, Aarhus Universitet (folk kan ringe til mig, hvis de ikke kan finde det)
Direkte detektering af enkelte 14C atomer ved hjælp af acceleratormassespektrometri (AMS) i stedet for den traditionelle metode med Geigertæller har betydet 1000 – 10.000 gange mindre prøvestørrelser (under 1 mg) ved 14C-datering.
Vi har udviklet og anvendt AMS metoden ved den underjordiske 6 megavolt tandem-accelerator på Institut for Fysik og Astronomi til tværfaglig forskning inden for naturvidenskab, klimahistorie, arkæologi og retsmedicin. Vi ser i foredraget på teknikken og forskellige gennembrud inden for disse områder, f.eks. bronzealderens ”Pompei” på Santorini, gåden om vikingernes bosættelse i og forsvinden fra Grønland og endelig lidt om snyd med årgangsvine.
Foredraget (ca. 1.5 h) vil blive efterfulgt af rundvisning til tandem-acceleratoren.
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot post attachments in this forum