|
View unanswered posts | View active topics
|
Page 1 of 1
|
[ 4 posts ] |
|
| Author |
Message |
|
bsteen
|
Post subject: Religioner i 15 årh. Danmark Posted: Thu Jun 25, 2009 10:01 pm |
|
Joined: Sun Sep 30, 2007 8:56 pm Posts: 208 Location: Holstebro
|
|
En lidt speciel indgangsvinkel, men da jeg, selvom jeg er medlem af folkekirken, faktisk mere "bekender" mig til jødedom, gr. min farfars familie, vil jeg høre om nogle ved lidt om antallet af jøder i Danmark så langt tilbage. Har faktisk ikke kunnet finde noget materiale så langt tilbage i tiden, så jeg ville være glad hvis nogen kunne hjælpe.
Hilsen Birgitte
_________________ Birgitte Steenstrup
|
|
| Top |
|
 |
|
bsteen
|
Post subject: Re: Religioner i 15 årh. Danmark Posted: Wed Jul 22, 2009 2:36 pm |
|
|
|
Har nu fundet en god bog, "Jødehad i danske medier" som er baseret på en udstilling på Danmarks Mediemuseum. Den beskriver danske kalkmalerier, eksempler fra 12 - 1300 tallet, hvor jøder er afbilledet, fra Skibby og Spentrup kirker. Der kom først jøder til landet i 1600-tallet, på anmodning af Christian IV, som ønskede deres hjælp til at skabe en moderne stat. En gennemgående tråd fra tidlig middelalder og som jo kulminerede under 2.verdenskrig har været en udtalt mistro for jøder. Bogen er særdeles anbefalelsesværdig, men det er ikke desto mindre grove oplysninger man bliver fodret med. Forfatter er Therkel Stræde.
|
|
| Top |
|
 |
|
Louise
|
Post subject: Re: Religioner i 15 årh. Danmark Posted: Wed Jul 22, 2009 4:02 pm |
|
 |
| Dronning |
 |
Joined: Tue Dec 12, 2006 4:54 pm Posts: 1791 Location: Odder
|
|
Så vidt jeg husker har Ulla Haastrup beskæftiget sig med emnet - kalkmalerier af jøder. Jeg skal prøve at kigge i nogle af de kalkmaleribøger som jeg har der hjemme. Det kan være at der står noget der. Ellers prøv at kig i hendes store 8 binds værk om Danmarks kalkmalerier.
_________________ AAMS Forkvinde
|
|
| Top |
|
 |
|
bsteen
|
Post subject: Re: Religioner i 15 årh. Danmark Posted: Sun Jul 26, 2009 12:33 pm |
|
|
|
Det vil jeg gøre, regner med at det kan være fint at gå i lag med, når det nu snart bliver efterår.
|
|
| Top |
|
 |
|
Page 1 of 1
|
[ 4 posts ] |
|